+358 40 512 32 96

Jos henkilöbrändi on mielikuva ihmisestä, meneillään oli vakava henkilöbrändikriisi.

Vuosi oli 1989. Nieleskelin kyyneliä leningradilaisen hotelli Moskovan ulko-oven edessä, mustassa minimekossa ja siroissa ballerinoissa. Koska puhuin sujuvaa venäjää, yritin vuolain sanakääntein selittää unohtaneeni vizitkan eli hotellikortin huoneeseeni.

Ovimies kieltäytyi päästämästä minua sisään. Venäjän ääntämyksessäni kuului hänen mukaansa baltialainen aksentti ja se (yhdessä minimekkoni kanssa) riitti tekemään minusta hänen silmissään keikalle tulleen prostituoidun.

Kokemus oli raju parikymppiselle suomalaiselle naiselle.

Kun kirjailija Sofi Oksanen julkaisi viime viikolla Expressenissä avoimen kirjeen Yhdysvaltojen presidentin puoliso Melania Trumpille, palasin ajatuksissani liki kolmenkymmenen vuoden taakse. Oksasen kirjeessä ei puhuta suoraan prostituutiosta, muttei postimyyntimorsiokaan kovin mairittelevalta kuulosta.

Asenteet ja mielikuvat muuttuvat yllättävän hitaasti. Jos joku saa päähänsä luokitella ja leimata sinut tietynlaiseksi ihmiseksi, on vaikea tulla esiin omana, aitona itsenään.

Henkilöbrändi on yhtä kuin muiden mielikuva sinusta. Se, mitä muut sinusta ajattelevat, näkyy siinä, miten he sinua kohtelevat.

Sofi Oksanen on saanut näkemyksistään sekä kiitosta että haukkuja. Oksasen haastama Melania Trump on myös löytänyt puolustajia ja ymmärtäjiä.

Äkkiseltään voisi ajatella, että naiset ovat taustoiltaan, tyyliltään ja tavoitteiltaan kuin yö ja päivä. Löytyykö mitään, mikä heidät yhdistäisi?

Sofi Oksasta ja Melania Trumpia yhdistää se, että molemmat ovat rakentaneet määrätietoisesti itsestään henkilöbrändin. Sen avulla he edistävät itselleen tärkeitä asioita.

Tässä seitsemän toteamusta ja kysymystä sinulle, joka pohdit henkilöbrändäystä.

  1. Henkilöbrändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä. Mikä on sinun pitkän aikavälin tavoitteesi?
  2. Henkilöbrändi on muiden mielikuva sinusta. Miten vaikutat itse tämän mielikuvan rakentumiseen?
  3. Uskollisuus omille arvoille ja näkemyksille on aidon henkilöbrändin perusta. Mitkä ovat tärkeimmät arvosi? Ja mitkä näkökulmat sinua kiinnostavat?
  4. Teoilla on suurempi vaikutus kuin sanoilla. Ovatko tekosi linjassa sanojesi kanssa?
  5. Vahva henkilöbrändi herättää vahvoja tunteita. Millaisia tunteita sinä haluat herättää?
  6. Erottuva ulkonäkö on yksi tapa erottautua muista. Mitä mieleen jäävää sinussa on?
  7. Elämäntarinat ja ihmisten taustat kiinnostavat ihmisiä. Millainen on sinun tarinasi?

Ja lopuksi haluan palata tarinaan, josta aloitin.

Kun vuosia sitten seisoin hotelli Moskovan ovella, ymmärsin itse jotain todella tärkeää:

Se mitä itse itsestäsi ajattelet, on lopulta tärkeämpää kuin se mitä muut sinusta ajattelevat. Se määrittää sen, miten itseäsi kohtelet ja millaisia tekoja teet.

Ja kyllä. Ohitin ovimiehen ja astuin ovesta suoraan hotelliin.

Minna Sütö on näkemyksellisten asiantuntijoiden coach ja valmentaja, joka on erityisen kiinnostunut henkilöbrändien merkityksestä asiantuntijoiden maailmassa.

Jos haluat kehittää asiantuntijuuttasi tai henkilöbrändiäsi, ota yhteyttä +358 40 512 32 96!

Pin It on Pinterest

Share This